Prince Harry: tabloids hid hacking crimes for 20 years

, , , , , ,

Duke of Sussex joins case against Sun and Mirror in group action alleging documents were destroyed

Leading tabloid newspapers concealed or destroyed evidence that they illegally targeted Prince Harry and his circle of friends and advisers over many years, according to allegations contained in his unprecedented legal action against two media groups.

He is joining scores of other people in a group claim that alleges editors and executives at Mirror Group Newspapers, publisher of the Daily Mirror, and News Group Newspapers (NGN), publisher of the Sun and the defunct News of the World, mounted an industrial-scale cover-up over more than 20 years.

The Byline Investigates website, which first reported the Duke of Sussex was taking legal action, says the group claim is due to be heard next October. The Observer understands the claims made by each group member carry around five pages of allegations relating to hacking and blagging obtaining personal information illegally and around 20 pages outlining allegations of concealment and destruction of evidence. The claims cover 1994 to 2011.

Byline reports the dukes claim could see his lawyers seek to establish whether the newspapers intercepted voicemails of his late mother, Diana, Princess of Wales. The website claims it will also explore whether, even after Dianas death in August 1997, private investigators were hired to illegally target her friends and family.

Legal experts have suggested the duke would have a problem bringing the claim. Under the Limitation Act, there is a six-year window from when a claimant becomes aware of the privacy breach to bring a claim.

Clive Goodman, a News of the World journalist, and Glenn Mulcaire, a private investigator, were jailed in 2007 for offences including the hacking of voicemails of aides working for the duke and his brother, Prince William.

However, it is clear that the dukes claim extends at least a decade beyond that 2007 case. As with the other group claims, the duke alleges evidence was destroyed and concealed and so any limitation defence would fail under Section 32 of the Act if it were shown to have concealed wrongdoing.

Clive
Clive Goodman, royal correspondent of News of the World, leaves the Old Bailey in 2006. Photograph: Toby Melville/Reuters

This is far more serious than just phone-hacking because these allegations involve perverting the course of justice, perjury and fraud against senior executives and senior editors, a source familiar with the claim explained. This would shift the focus away from the actions of individual journalists to the higher echelons of the newspaper organisations.

Hitherto the focus of many claims has been on the role of Mulcaire. Mulcaire is just one tiny part of this, the source said. It is understood that the claim has resulted in the disclosure of thousands of alleged payments to private investigators by Mirror Group and tens of thousands by the Sun and News of the World.

There is speculation that close friends and former girlfriends of the duke may have been hacked. The royal family might have tight procedures for guarding their privacy, but the dukes nightclub-going friends may not, the source suggested.

The dukes lawyers will attempt to obtain evidence of what, if any, personal information was obtained by the newspapers. This could include school reports, financial statements and health records. The sweep could extend back to include his mother.

If the case were to go to court, it would raise the prospect of the duke appearing in the witness box. Many executives and senior editors including Rebekah Brooks, the chief executive of News UK, the parent company of NGN, and Piers Morgan, former editor of the Mirror would come under further scrutiny. Both have denied under oath knowing of any wrongdoing on their watch.

In 2015, the Crown Prosecution Service said there was no evidence NGN had deleted emails to pervert the course of justice. Both News UK and Reach UK, owner of the Mirror, declined to comment.

The dukes claim against the two news groups comes after his wife, the Duchess of Sussex, launched a legal case against the Mail on Sunday. She claims the paper breached her privacy and copyright by publishing a private letter to her father. The paper has said it will vigorously defend the claim.

Last week the duke said he feared the press was treating his wife as it had his mother. Privately, several royal reporters say they have received poisonous emails, including death threats, since the duke spoke.

The Daily Mails Rebecca English tweeted: There is no doubt that, regardless of the rights or wrongs of it, Harrys statement on Wednesday was ill-timed and overshadowed the end of a successful official tour on behalf of the UK government, funded by taxpayers.

The timing of the Sussexs legal actions has invited speculation that they were coordinated. However, it is understood the dukes action followed weeks of pre-action correspondence.

Writing in the Observer, Princess Dianas former private secretary, Patrick Jephson, warns her sons approach could backfire. Public sympathy will start in the dukes corner but is notoriously volatile, he says.

Read more: https://www.theguardian.com/uk-news/2019/oct/05/prince-harry-joins-court-case-against-tabloid-hacking-crimes

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *